Häpeä.
Häpeä? Häpeä!
![]() |
Kuva: Pieta Voipio 2017. |
Häpeää ei ole
tutkittu kovinkaan paljon, vaikka se on läsnä jokaisen elämässä, ja sen
vaikutukset ovat kautta historian saaneet aikaan kokonaisia instituutioita moraalioppeineen,
häpeärangaistuksineen, vainoineen ja kaikkineen. Tänä syksynä YLE julkaisi häpeästä kiinnostavan artikkelin, jossa tunnetta käsiteltiin sekä biologisena että psykososiaalisena ilmiönä. Aivoista pystytään PET-kuvauksen avulla paikantamaan helpoiten inho, pelko, hämmästys, suru, viha
ja ilo, jotka yhdistyvät tiettyihin aivosignaaleihin ja välittäjäaineisiin (lue lisää Aurora-lehdestä). Häpeän löytämistä vaikeuttaa tutkijoiden mukaan se,
ettei se ole synnynnäinen vaan opittu tunne, joka ikään kuin rakentuu alkukantaisempien
tunteiden yhdistelmien päälle. Tulokset ovat kuitenkin niin selviä, että häpeäkin on otettu mukaan kehon tunnekarttaan (lue lisää alkuperäisestä tutkimuksesta).
Selvin yksittäinen häpeään liittyvä merkki on jokaiselle kiusallisen tuttu
kasvojen punastuminen, ja se on helppo havaita myös kaavakuvasta, jossa
painottuu vahvasti pään alue.
Koska biologisesti
ottaen häpeään ei synnytä, vaan se opitaan, joku sen myöskin kasvavalle
yksilölle opettaa: yhteisö. Yhdysvaltalaisten psykologien ja antropologien tutkimuksen mukaan
häpeällä on yhteisössä selvä tarkoitus, sillä se säätelee yksilön pärjäämistä
lauman jäsenenä. Alkukantaisimmillaan kyse oli eloonjäämisestä, eli toivotulla
tavalla käyttäytyvä lauman jäsen pääsi osaksi yhteisestä ruoasta ja suojasta. Luolamiehen
ja -naisen siis kannatti esiintyä mahdollisimman hyvässä valossa, jotta
mahdollisuudet omaan ja jälkeläisten hyvinvointiin maksimoituisivat. Edullisen vaikutelman luominen liittyy kiinteästi heikkouksien salaamiseen: toisille ei hevin
haluta paljastaa itsestä mitään raskauttavaa, joka saattaisi muuttaa näiden käsitystä. Tätä kaavaa toteutamme yhä tänäkin päivänä.
Nolot kommellukset
pystyy vielä kuittaamaan huumorilla. Luolamiesteorian valossa voi miettiä, onko
omalle mokalleen nauramisen evoluutiososiologisena tarkoituksena näyttää vahvalta
ja joustavalta ja näin ikään kuin vahvistaa omaa arvoaan lauman silmissä.
Jaettu häpeä on aina myös sen kutistamista, tekemistä merkityksettömäksi. Eihän
se nyt niin kauheaa ollutkaan! Mutta entä asia, joka on liian kipeä tai
vaarallinen kerrottavaksi? Mitä en missään
nimessä halua kenenkään tietoon? Miksi? Muuttaisiko se heidän käsitystään
minusta korjaamattomasti? Hylättäisiinkö minut?
Tunteiden dynamiikan
(TUDY) mukaan häpeä on tunteista perimmäisin, eikä se voi esiintyä yksinään,
liittymättä muihin tunteisiin. Siihen on vaikea päästä käsiksi siksi, että ensin
täytyy kohdata pelko, viha ja syyllisyys, jotka ovat paksuna kuorena suojaamassa
häpeän paljastumista. Paljastumisen uhka myös synnyttää suuren pelon, ehkä myös häpeän tuon pelon olemassaolosta (olenko
tosiaan näin heikko?). Häpeä on syvempi tunne kuin syyllisyys, vaikka ne
ovatkin yleensä linkittyneet yhteen: syyllisyydessä ikävät tuntemukset
kohdistuvat väärään tekoon, häpeässä taas ihminen tuntee olevansa läpeensä
väärä ja paha. Syvää häpeää kantava tuntee, ettei edes ole oikeutettu
anteeksiantoon.
Häpeä voi liittyä
mihin tahansa asiaan, pieneen tai isoon. Vääränväriset kurahousut. Viimeinen
sija hiihtokilpailuissa. Ei kavereita. Nuhtelu koko luokan edessä. Pelko. Luokalle jääminen. Ulkonäkö.
Kiusaaminen. Vanhempien avioero. Kaltoinkohtelu. Syöpäläiset. Epäonnistuminen. Hylätyksi
tuleminen. Julkinen nöyryytys. Sairaus. Vamma. Erilaisuus. Ulkopuolisuus. Köyhyys.
Riittämättömyys. Yksinäisyys. Epävarmuus. Se, ettei tiedä, kuka
oikeastaan on. Mitä moninaisimmat seksuaalisuuteen liittyvät asiat.
Mielenterveysongelmat. Päihteet. Itsemurha. Väkivalta. Seksuaalinen
hyväksikäyttö. Rikollisuus. Vankilatuomiot.
Insesti. ”Kunniamurhat”. Kouluampumiset.
Ihminen painaa leimaantumisen
pelossa sisäänsä käsittämättömän määrän nöyryytystä, pelkoa, kipua, vihaa ja
syyllisyyttä, mikä ruokkii häpeää. Jokainen haluaa varmistaa paikkansa
yhteisössä, oli se perhe, suku, kaverit, koulu tai työpaikka. Ulkopuolelle
jääminen synnyttää häpeän, jota voi yrittää torjua aggressiivisella välttelyllä (pitäkää porukkanne, en olis halunnutkaan!),
kompensoivalla ylisuorittamisella (kun
teen asiat tarpeeksi hyvin, tulen hyväksytyksi), läheisriippuvaisella
takertumisella toiseen ihmiseen tai yhteisöön (teen itseni korvaamattomaksi tälle ihmiselle), turruttamalla
itsensä päihteillä tai muilla addiktioilla (kun
alkaa ahdistaa liikaa, uppoudun työhön, vedän pään täyteen tai näännytän itseni juoksemalla). Usein
tämä tapahtuu tiedostamatta, sillä suojamekanismi käynnistyy heti häpeäntunteen
pilkahtaessa. Pahimmillaan häpeälliset kokemukset ovat ikään kuin eriytyneet, koteloituneet
niin, että jos niitä yrittää muistella, nousee niin kova ahdistus, että on
pakko ajatella jotain muuta. On myös mahdollista, ettei kerta kaikkiaan muista tapahtumia, tai muistikuva saattaa vääristyä niin, että ihminen ohittaa oman osuutensa
tapahtumiin täysin ja näkee syyn vain muissa. Häpeä voi olla jopa niin syvä,
että se peitetään häpeämättömyydellä: häpeäkäyttäytyminen nostetaan jalustalle
sen sijaan, että sitä tutkittaisiin rehellisessä valossa. Tällöin ihmisen koko tunneidentiteetti rakentuu häpeän ja sen torjumisen varaan. ”Mitä
suurempi häpeä, sitä suurempi valhe”, kiteyttää TUDY-menetelmän kehittäjä Antti Pietiäinen.
Häpeään liittyy aina
myös paljastaminen ja paljastuminen -- tai ainakin sen uhka. Tuskallista
salaisuutta ei voi käsitellä niin kauan kuin sitä varjelee. Häpeän peittäminen vaatii
valtavasti ponnistelua, ja mitä lähemmäs paljastumista ihminen joutuu, sitä villimmin
suojamekanismit toimivat. Jos häpeän paljastaminen eli häpeätyöskentely tuntuu omalla
kohdalla välttämättömältä mutta vaikealta, se on turvallisinta aloittaa ammattilaisen
eli vaitiolovelvollisen lääkärin, psykologin tai terapeutin kanssa. Samoin Internet
tarjoaa kanavia anonyymiin ammattilaisapuun ja
virtuaaliseen vertaistukeen. Salaisuuden paljastaminen voi tuntua kipeältä,
mutta se tuo mukanaan valtavan huojennuksen -- sekä mahdollisesti syyllisyyden
ja pelon siitä, mitä tapahtuu, jos joku muu saakin tietää. Koska häpeä on
yhteisöön liittyvä tunne, se purkautuu vieläkin paremmin ryhmässä: toisten myötätuntoinen
suhtautuminen tuottaa korjaavan kokemuksen. Turvallisia ovat erilaiset vertaistukiryhmät
ja ryhmäterapiat, eikä ole ihme että Anonyymien Alkoholistien (AA) malli on levinnyt
kautta maailman kattamaan muitakin addiktioita. Jossain vaiheessa asiasta
täytyisi puhua kuitenkin myös niille, jotka ovat häpeässä osallisina. Se ei kuitenkaan
ole riskitöntä, koska häpeän paljastamisesta seuraa muutos,
eikä mikään ole enää kuten ennen. Usein perheenjäsenet ja muut asianomaiset
pystyvät suhtautumaan empaattisesti ja tukemaan prosessissa, mutta joskus joku
voi kokea asemansa uhatuksi ja rynnätä puolustautumaan, valitettavan usein
leimaamalla paljastajan.
Mitä suurempi häpeä,
sitä suuremman yleisön sen paljastaminen tarvitsee. Tästä ovat hyvänä
esimerkkinä merkkihenkilöiden lasten rajut paljastuskirjat: enää ei suostuta
kantamaan salaisuutta ja varjelemaan perheen kunniaa, vaan halutaan näyttää
millainen hirviö kultaisen ulkokuoren takana oli piilossa. Saattaa seurata
rumia loanheittokampanjoita. Sosiaalinen media tekee jokaiselle mahdolliseksi
sekä paljastamisen että myös omien salaisuuksien peittämisen kultaiseen kuoreen
tavalla, joka ei ollut mahdollista ”vanhaan hyvään aikaan ennen nettiä”. Mitä kaikkea Facebookissa julkaistaan, ja mihin sillä pyritään?
Ihminen on hyvin
herkkä välttelemään omaa häpeäänsä mutta tunnistamaan sen muissa, mitä
kutsutaan häpeäpeilaukseksi. Kautta maailman myydään päivittäin miljoonittain
juorulehtiä, joissa paljastetaan julkkisten mokia ja rikkomuksia. Mitä
toisten rypemisen seuraamisella tavoitellaan? Yritetäänkö sillä nostaa omaa
asemaa ja varmistaa, ettei itse ole syyllistynyt moiseen, joten oma asema
laumassa on turvattu? Tai että muiden huomio suuntautuu pahempiin rikkeisiin
kuin mihin itse on syyllistynyt, jolloin voi tuntea olevansa suojassa? Vai
voisiko kyse olla siitäkin, että on jollain tasolla tietoinen omasta häpeästään,
mutta sen käsitteleminen on niin vaikeaa, että sitä lähestyy takaperoisesti eli osallistumalla
muiden häpeän paljastamiseen? Se ei kuitenkaan ole terapeuttinen prosessi,
päinvastoin juoruilu vahvistaa häpeätraumaa. Oman häpeän käsittely on aina raskasta
ja kivuliasta -- mutta toisaalta mikään ei muistuta sitä helpotusta, joka oman häpeästä
luopumisesta seuraa. Ensimmäinen kerta on vaikein, mutta sen jälkeen tunteesta saa otteen helpommin, vähitellen sitä pystyy jo pienimään, ja sen muodostama uhka
vähenee. Myöhemmin häpeän pystyy tunnistamaan jo sen noustessa, jolloin sitä ei
tarvitse enää paeta ja koteloida. Häpeätyöskentely on kaikkein vaativinta
tunneprosessointia, mutta sen aiheuttama hetkellinen ahdistus on silti pienempi paha verrattuna siihen, että
antaisi häpeän hallita elämäänsä.
No, oliko tämän jutun
kirjoittaminen lopulta niin mahdottoman kauheaa? Välillä oksetti, välillä ahdisti,
välillä olin aiheesta hyvinkin etäällä. Esimerkkejä avatessa pystyin liiankin
hyvin eläytymään kuviteltuun nöyryyttävään tilanteeseen siksi, että olen itse
kokenut joskus jotain vastaavaa -- siis niin sanotusti normaalissa
mittakaavassa. En pysty kuvittelemaan, millaista olisi kantaa häpeää omasta osallisuudestaan
kouluampumisiin, ihmiskauppaan tai massateloituksiin, vaikka ne ovat nykyäänkin
todellisuutta sadoille tuhansille ihmisille ympäri maailmaa. Suojamekanismit
toimivat taas: ääriesimerkkien varjolla voin nostaa käteni pystyyn ja samalla
sulkea silmäni siltä lähellä olevalta, ihmisenkokoiselta häpeältä, joka koskee
minua itseäni. Sen paljastamisesta ja kohtaamisesta voin olla vastuussa vain
minä itse.
Hyviä suomalaisesta häpeästä kertovia kirjoja:
Lidman, Satu. 2011. Häpeä! Nöyryyttämisen ja häpeämisen jäljillä. Atena.
Malinen, Ben. 2010. Elämää kahlitseva häpeä. Kirjapaja.
Malinen, Ben. 2012. Häpeän monet kasvot. Kirjapaja.
Pietiäinen, Antti. 2013. Tunne, antitunne, perimä. Johdanto tunteiden dynamiikkaan. Natura Medicina.
Hyviä suomalaisesta häpeästä kertovia kirjoja:
Lidman, Satu. 2011. Häpeä! Nöyryyttämisen ja häpeämisen jäljillä. Atena.
Malinen, Ben. 2010. Elämää kahlitseva häpeä. Kirjapaja.
Malinen, Ben. 2012. Häpeän monet kasvot. Kirjapaja.
Pietiäinen, Antti. 2013. Tunne, antitunne, perimä. Johdanto tunteiden dynamiikkaan. Natura Medicina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti