![]() |
Kuva: Pieta Voipio 2017. |
Elämänmuutoskirjallisuudessa
toistuu usein luopumisen ja irtipäästäminsen käsite. Sillä tarkoitetaan, ettei ihmisen
tulisi takertua negatiivisiin ajatuksiin, tunteisiin, ihmisiin ja asioihin.
Ajatus on hyvä, sillä onhan päivänselvää, että pahoihin asioihin
ripustautuminen aiheuttaa valtavasti vahinkoa. Kuitenkin haitallisillakin
toimintatavoilla on syynsä. Jos tukeudutaan puhtaaseen järkeen ja sen avulla työnnetään
ikävä asia mielestä pois ja uskotaan, että työ on tehty, päädytään todennäköisesti
ojasta allikkoon.
On selvää, että
jostain täytyy aloittaa. Jos haluaa eroon helposti tunnistettavasta ja selvärajaisesta addiktiosta kuten
tupakasta, päihteistä tai pelaamisesta, yksi ensimmäisistä askelista on ongelman
tunnustaminen ja jossain vaiheessa haitallisen toiminnan katkaiseminen. Se ei kuitenkaan itsessään kanna kovin pitkälle, jos ei
selvitä, mihin addiktio tai ongelma liittyy.
Ensinnäkin elämään
tulee tyhjiö jätetyn asian tilalle. Addiktio ei koskaan synny tyhjästä, vaan se
on psyyken pyrkimys suojautua eli selviytyä vielä riippuvuuttakin pahemmasta
pulasta. Kun asian jättää pois elämästään, muutoksen seurauksena nousee todennäköisesti
kova ahdistus. Silloin on oltava vahva, jottei palaa takaisin entisiin uomiin
tai syöksy täyttämään tyhjiötä jollain toisella riippuvuudella. Olisi
käsiteltävä ilmiön taustalla olevat tunnelukot ja pelot eli sen mitä haitallisella
toimintatavalla on pyritty "hoitamaan". Ahdistuneena ja vieroitusoireisena se vain saattaa tuntua mahdottoman vaikealta tehtävältä.
Tietyntyyppiset addiktiot ovat melko helposti tunnistettavissa, mutta silti niiltäkin pystyy sulkemaan silmänsä siksi, että oman tilanteen näkeminen ilman selittelyjä ja kaunisteluja on liian kipeää. Kuitenkin hyvin monet vahingollisista
riippuvuuksista ovat sellaisia, joita ei voi poistaa elämästä kokonaan. Läheisistä
kuuluu huolehtia -- mutta ei oman henkensä kaupalla eikä niin, että koko identiteetti rakentuu huolehtimisen varaan. Terveitä
elämäntapoja on järkevä noudattaa -- muttei sortua himokuntoiluun, ortoreksiaan tai liioiteltuun terveydentilan tarkkailuun. Ihmisen täytyy tehdä työtä -- mutta työ ei saisi olla koko elämä. Entäpä toisen
ihmisen kautta eläminen? Tai sinänsä terveet kiinnostuksenkohteet, joiden mittakaava ampuu yli? Mihin tahansa elämässä voi takertua ja alkaa elää sen kautta varmistaakseen turvaa, hyväksyntää tai huomiota, paetakseen ahdistusta tai saadakseen elämälleen merkityksen.
Kaikille edellä
mainituille vääristymille yhteistä on se, että niiden taustalla on
jonkintasoinen tunnetrauma, joka vaikuttaa päätöksiin sekä pienissä että
suurissa asioissa. Pahimmassa tapauksessa trauma on päässyt määrittelemään
elämää niin paljon, että ihminen kokee olevansa umpikujassa, vailla
vaihtoehtoja. Silloin tuntuu, että oman toiminnan muuttaminen on mahdotonta ilman, että tapahtuu jotain vahingollista.
Elokuvissa ja
kirjoissa traumasta irtipäästäminen tapahtuu usein kertarysäyksellä teoksen viimeisen
kolmanneksen aikana. Eihän kukaan jaksaisi katsoa
päähenkilöiden tempoilua saman asian parissa usean tunnin tai satojen sivujen
ajan! Todellisuudessa traumakäyttäytymisen tunnistaminen ja siitä vapautuminen on monivaiheinen ja monikerroksellinen prosessi. Se vaikuttaa
elämän kaikkiin osa-alueisiin, tapahtuu asteittain, on luonnollista että väliin mahtuu jumihetkiä -- ja ennen kaikkea muutoksella on hyvin monenlaisia seurauksia.
Luin hiljattain ranskalaisen Muriel Barberyn romaanin Siilin eleganssi (suom. 2010),
josta on tehty myös elokuva. Voin suositella kirjaa monestakin syystä,
mutta minulle se oli erityisen merkityksellinen siksi, että sen kautta
peilautui eli tuli näkyväksi se, kuinka vaikeaa on päästää irti omista traumaperäisistä uskomuksistaan. Kirjan päähenkilö on
köyhässä maalaisperheessä varttunut keski-ikäinen nainen, hienostokiinteistön talonmies
rouva Michel. Hän on poikkeuksellisen älykäs, mutta esittää päällepäin
stereotyyppistä talonmiestä ja nauttii salaa kulttuurista ja sivistää itseään
omaksi huvikseen. Hänen elämäänsä on jättänyt pysyvän jäljen se, että hänen
kaunis isosiskonsa tuli rikkaan pojan viettelemäksi, ei-toivotun raskauden
takia hylätyksi ja kuoli synnytykseen yhdessä vauvan kanssa. Rouva Michelille
syntyi lapsena fiksautunut käsitys siitä, että rikkaiden kanssa veljeilystä seuraa
korjaamatonta pahaa, joten jokaisen täytyy pysyä omalla sosio-ekonomisella paikallaan, eikä köyhien tule koskaan haluta tai tavoitella parempaa elämää, vaikka älyn, kauneuden tai erityistaitojen
avulla siihen olisikin edellytyksiä. Missään nimessä hän ei usko rakkauteen
eikä siihen, että joku voisi hänet nähdä, saati hyväksyä sellaisena kuin hän
on. Tarinassa rouva Michel kuitenkin parin viikon aikana yllättäen päästää elämäänsä kaksi
ihmistä, jotka kuin ihmeen kaupalla näkevät hänen huolella rakennetun talonmiesroolinsa lävitse.
Seuraa ystävyys. Koko traumavyyhti näyttää purkautuvan kahden yhdessä jaetun
itkuhetken aikana, ja päähenkilö ottaa valtavan harppauksen kaikilla
elämänalueilla. Onneksi romaani ei ole yhtä siirappinen kuin tässä kuulostaa, vaikka tunneprosessi olikin epärealistisesti kuvattu.
Todellisuudessa
tunnetrauman käsittely tapahtuu asteittain: tunne, asia ja ilmiö kerrallaan.
Vaikka yhtäkkiä saisikin valtavan oivalluksen kuten minä en ole yhtä kuin sisareni (kirjassa se tosin väännettiin rouva
Michelille rautalangasta), ei oivallus vielä itsessään johda uudenlaiseen
toimintaan. Oivallus parhaimmillaan johtaa haluun
muuttaa omaa toimintaansa, ja vähitellen, monentasoisen kypsymisen ja
päätöksenteon kautta elämä alkaa kuin alkaakin muuttua. Tulokseen ei päästä
suoraan, vaan valtaisan ahaa-elämyksen seurauksena täytyy ensin tapahtua tunnetyöskentelyä
ja
tunneidentiteetin vahvistumista. Oivallus muuttuu todelliseksi vasta
peilausten kautta, ja muiden ihmisten reaktiot ovat ikään kuin testi, jonka
avulla pääsee tutkimaan sitä, miten ”uusi minä” toimii. Vanhat pelot ovat
syvällä, ja niistä pääse kertaheitolla eroon ainoastaan elokuvissa tai fantasioissa. Jos on aina kuvitellut
olevansa jollain tapaa muita huonompi, ei itsetunto noin vain eheydy tuntien
tai edes viikkojen ja kuukausien aikana. Se rakentuu vähitellen lukuisien kokemusten
kautta, kun saa varmuutta siitä, että pystyy seisomaan uuden minänsä takana
myös vastoinkäymisissä.
Rouva Michelin
tavalla käyttäytyviä on maailmassa pilvin pimein. Vaikkei piilottelisi koko elämäänsä erakkona tai esittäisi peiteroolia, voi monenlaisissa asioissa
tietoisesti rajoittaa itseään aivan turhaan. Vääristynyt käsitys, esimerkiksi
huono itsetunto (en minä kuitenkaan
pysty, minä aina epäonnistun)
syntyy jonkintasoisen tunnetrauman seurauksena: yleensä ihminen on jo lapsuudessa jäänyt vaille tukea tilanteessa, jossa sitä olisi pitänyt saada. Joskus trauma jää
täysin käsittelemättä ja aiheuttaa koko elämään vaikuttavan tunnelukon kuten Rouva Michelin
kohdalla. Kun kantaa suurta salaisuutta, jota ei uskalla edes itse ajatella,
oma identiteetti rakentuu salaisuuden varjelun varaan. Varjoelämä ei ole tervettä, eikä kenenkään tarvitsisi sellaista elää. Kun haluaa ja uskaltaa pysähtyä, alkaa
umpikujassakin vähitellen erottaa vaihtoehtoja, joita ei aiemmin ole nähnyt. Edessä
on suuri työ, mutta se tuo mukanaan mahdollisuuden aivan erilaiseen elämään. Tommy Hellsten kiteytti asian aikoinaan niin hyvin, ettei sitä sen tiiviimmin enää pysty sanomaan: Saat sen mistä luovut!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti