![]() |
Kuva: Pieta Voipio 2017. |
Aiemmissa
blogikirjoituksissa on käsitelty ilmiöitä, jotka tulevat esiin
tunnekehohoitojen yhteydessä. Hoitomenetelmiä itsessään ei ole kuvattu
tarkemmin, koska... Niin, miksi? Jokainen hoitokerta on erilainen, ja hoito
etenee aina asiakkaan tilanteen eikä terapeutin ennalta päättämän kaavan
mukaan. Hoitoon vaikuttaa moni asia kuten ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa
yleensäkin. Vaikkei tyypillistä hoitotilannetta pysty määrittelemään, ei se
silti tarkoita, etteikö tunnekehohoidoista voisi kirjoittaa.
Koska hoitomuodot ovat erityyppisiä, keskityn tässä tekstissä tunnetaideterapiaan, ja
myöhemmin on vyöhyketerapian vuoro.
Tunnetaideterapia (TTT) on yksi Antti Pietiäisen Luontaislääketieteen Instituutti Kaironissa kehittämistä
kokonaisvaltaisista tunnekehoterapioista. Modernin ja psykologisen
vyöhyketerapian eli
tunnevyöhyketerapioiden (TVT) tavoin myös TTT perustuu tunteiden dynamiikkana (TUDY)
tunnettuun menetelmään, jossa tarkastellaan tunteiden ilmenemistä myös
kehollisesti.
Kaikki tunnekehoterapiat
on tarkoitettu täydentäviksi hoidoiksi, ei korvaamaan lääketieteellistä hoitoa.
Jos asiakkaalla on lääkärin hoitoa
vaativa sairaus, tunnekehoterapeutti työskentelee yhdessä hoitavan tahon
kanssa. Vakavat mielenterveysongelmat kuten vaikea masennus, bipolaarihäiriö
tai skitsofrenia ovat este tunnetaideterapialle, sillä
hoitoreaktiot saattavat olla liian rajuja.
Vaikkei tyypillistä TTT-asiakasta
olekaan, on hoitoon hakeutuville monesti yhteistä se, että epämääräiset keho- tai mielialaoireet ovat jatkuneet pitkään, eikä niihin tunnu löytyvän
helpotusta. Elämäntilanne koetaan jollain tapaa pysähtyneeksi tai näköalattomaksi.
Joskus asiakas kertoo, että elämässä kaiken pitäisi olla kunnossa, mutta silti on jatkuva,
lievä ahdistus, jolle ei löydy syytä eikä kohdetta. Oireet eivät kuitenkaan ole
niin vakavia, että pitäisi hakeutua psykologin tai lääkärin puheille.
Juuri näitä vaikeasti
tavoitettavia tunteita lähdetään TTT-hoidossa tarkastelemaan. Uuden asiakkaan
kohdalla tehdään aina ensiksi alkuhaastattelu, jossa kartoitetaan
elämäntilannetta kokonaisvaltaisesti. Tässä edetään aivan kuten
Tunnetyöskentelyn ABC:ssä kuvattiin, eli kiinnitetään huomiota ajatuksiin, tunteisiin ja kehoon. Tärkeää
on katsoa tilannetta myös laajemmin. Millaisessa ympäristössä asiakas elää,
mitä kuormitustekijöitä ja mitä voimanlähteitä hänellä on? Mikä on hänelle
tyypillinen tapa reagoida stressiin, pelkoon, uhkaan tai kipuun? Terapeutin
tulee myös kysyä, mikä sai hakeutumaan hoitoon juuri nyt: Mikä asia elämässä on
se, johon toivoisi helpotusta tai muutosta?
Usein jo tavoitteen
-- vaikka sana kalskahtaakin suorittamiselta -- sanominen ääneen auttaa jäsentämään
tilannetta. Asiakas saattaa itsekin hämmästyä todetessaan esimerkiksi, ettei hän
kerta kaikkiaan enää halua kuluttaa voimiaan työpaikan henkilöristiriitojen
takia. Jo tässä vaiheessa nousee esiin tunne, usein yllättävänkin voimakkaana.
Jos asiakas taas on niin sanotusti järkitilainen eli puhuu asioistaan objektiivisesti,
kuin ei olisi niihin itse osallinen, ei tunnetta lähdetä puristamaan ulos
väkisin. Jokaisen tunneprosessi on omanlaisensa. Joskus kuluu useampi
hoitokerta ennen kuin asiakas alkaa luottaa siihen, että hänen tunteensa todella
ovat sallittuja. Vasta sitten hän uskaltaa heittäytyä ottamaan vastaan esimerkiksi
pettymyksen, turhautumisen tai pelon tunteen.
Jos tunteesta on
vaikea saada kiinni, on hyvä tehdä tunneliikuntaharjoitus ennen maalaamista. Se
on kevyttä venyttelyä, pyörittelyä, hiljentymistä ja kehotuntemuksiin
keskittymistä. Kehoon ankkuroituminen auttaa pääsemään pois suorittavasta ja analysoivasta
järkitilasta -- ei ole kovin hedelmällistä tehdä järkimaalauksia. Toisaalta jos
tunne loistaa poissaolollaan liikunnan jälkeenkin, on siihen syynsä. Se on
merkki voimakkaasta tunnelukosta, pelosta hoitotilannetta ja tunteen kohtaamista
kohtaan. Vaikkei tunnetta ottaisikaan vastaan, asian lähestyminen käynnistää
jonkinasteisen prosessin joka tapauksessa. Syvästi järkitilainen suorittaja voi
kokea epäonnistuneensa, kun ei ”osannut” tunnemaalata. Voi nousta ahdistus,
ja joku voi tuntea jopa vihaa terapeuttia kohtaan jouduttuaan epämukavaan
tilanteeseen, jota ei voinut hallita tutuilla keinoillaan. Tässä vaiheessa tarvitaan
kärsivällisyyttä, aikaa ja rohkeutta. Asiakas itse päättää, jatkaako vai ei. Terapeutti
ei saa koskaan kiirehtiä eikä varsinkaan painostaa, koska kukaan ei voi eikä saa päättää
toisen puolesta, missä tahdissa hän omia asioitaan käsittelee.
Jos tunne nousee jo
haastattelun aikana, on hyvä siirtyä maalaamaan heti. Terapeutti ei anna työlle
aihetta tai mitään muutakaan ohjetta, vaan tarkoituksena on maalata senhetkinen
tunnetila tai asia, joka tunteeseen liittyy. Jos asiakas on tullut hoitoon
vaikkapa siksi, että pelkää masentuvansa kroonistuneen kiputilan takia, hän saattaa tietää
jo sisään tullessaan haluavansa maalata oman kipunsa. Joskus asiakkaalla voi olla selvä mielikuva
väreistä tai muodoista. Joskus taas paperille tulee yllättäen jotain, joka
onkin juuri sitä mitä pitkin -- eikä maalarilla ole aavistustakaan, miten hän
osasi asian väreillä tavoittaa.
Asiakas valitsee
värin tai värit, jotka sillä hetkellä parhaiten vastaavat ajatuksia, tunteita
ja kehotuntemuksia. Jos mikään ei tunnu sopivalta, voi värit valita silmät kiinni.
1-3 väriä on hyvä määrä aluksi, lisää voi hakea maalauksen etenemisen mukaan.
Maalia laitetaan pieni määrä paletille, mistä sitä on helppo levittää suurelle paperille. TTT:ssa maalataan yleensä käsin, jotta työskentely olisi
mahdollisimman fyysistä, kehollista. Kämmenistä välittyy sensorisia tuntemuksia
aivoihin, ja se auttaa avaamaan tunnetta paremmin. Jos käsin maalaaminen tuntuu
vaikealta, voi aina käyttää pensseliä, sientä tai muuta apuvälinettä. Jos
mahdollista, maalataan seisten, jotta selkä olisi suorassa ja asento
mahdollisimman rento ja vapaa. Maalatessakin kannattaa välillä verrytellä, jos olo
tuntuu hankalalta. Lukkiutunut asento välittyy helposti työhön.
Tunnemaalauksessa
unohdetaan kaikki, mitä koulun kuvaamataitotunnilla opittiin! Tunnevärioppi on melko löyhä: värien tunnemerkitys on aina yksilöllinen. Jollekulle kirkas sininen voi olla surun väri, jollekin toiselle se "omin" väri, jossa tuntee lepäävänsä. Silläkään ei ole väliä, onko
kuva esittävä vai ei. Tarkkuuteen ja viimeisteltyyn jälkeen ei pyritä, koska tällöin maalaaminen muuttuu helposti suorittamiseksi. Usein luonnosmaiset, ”kömpelöt”
kuvat sisältävät enemmän tunnetta ja paljastavat aiheen
aidompana. Maalaamisessa ei ole oikeaa eikä väärää. Jos joku on taiteellisesti
lahjakas, hän saattaa tehdä minuutissa esteettisesti upean maalauksen. Vastaavasti
joku, joka arastelee kaikkea kuvallista ilmaisua, voi saada aikaan
henkeäsalpaavan värimyrskyn, joka heijastelee täsmälleen sisäistä tunnetilaa.
Itkeminen,
nauraminen, huutaminen ja kaikki muutkin tunteenpurkaukset ovat sallittuja.
Maalaaminen voi kuitenkin olla hiljaista, keskittynyttä työskentelyä ja silti
avata tunnesolmuja ihan yhtä paljon. Tunnereaktioita ei pidä metsästää: reaktio
tulee jos on tullakseen.
Tunnemaalauksessa voi
käsitellä vain yhden tunteen tai aiheen kerrallaan, niihin liittyvät muut asiat tulevat
kyllä aikanaan. Liika kiirehtiminen tai suorittaminen saattaa pysäyttää
koko tunnetyöskentelyn. Joskus voi tulla tunne,
että haluaisi maalata isoja ja merkittäviä asioita eikä tyhmiä pieniä juttuja,
jotka "eivät liity mihinkään". Usein kuitenkin on niin, että näennäisen merkityksetön
muistikuva tai yksityiskohta avaakin reitin juuri siihen ongelmaan, joka sai
ihmisen hakeutumaan TTT-hoitoon. Elämä ei ole loogista, eivätkä asiat tapahdu
selvärajaisen kaavan ohjaamana, ja tunteidemme kautta näiden asioiden
linkittyminen toisiinsa näyttää usein suorastaan kaoottiselta.
Kun maalaus on
valmis, asiakas kertoo työstään. Tässä on ehkä suurin ero muihin
taideterapiasuuntauksiin. TTT:ssa terapeutti ei koskaan tulkitse tai selitä
maalausta, vaan maalari on ainoa joka tietää, mitä kuvassa on. Työtä ei arvostella tai korjata, sillä
se on tunneteos eikä taideteos, ja siinä oleva tunne -- olipa se mikä tahansa -- on
arvokas ja hyväksyttävä. Usein terapeutti maalaa asiakkaan kanssa, osittain
siksi että se auttaa asiakasta keskittymään. Terapeutin maalaus on aina
peilausta asiakkaan kertomista asioista, ja asiakas saa terapeutin työtä
katsomalla yhden peilauspinnan (ks. tunnepeilaus)
lisää, näkee siinä monesti jotain, mikä saa oivaltamaan jotain uutta omasta
tunneprosessista. Jos asiakas haluaa mieluummin työskennellä yksin, terapeutti antaa hänelle rauhan.
Maalaus itsessään ei
ole koko tunnetyöskentelyn ydin vaan ne tuntemukset ja oivallukset, jotka
syntyvät maalatessa ja varsinkin sen jälkeisessä purkutilanteessa. Voi olla
hyödyllistä kirjoittaa ajatukset itselleen ylös heti maalaamisen jälkeen, ja
monesti se avaa näkemään, mitä muuta aiheeseen liittyy. Jos suullinen purku on
vaikea aloittaa, voi lähteä liikkeelle siitä, millä perusteella valitsi värit,
miltä maalaaminen tuntui, mitä paperille tuli ensin, missä vaiheessa väreistä
ja muodoista syntyi johonkin tapahtumaan, henkilöön, asiaan tai tunteeseen
liittyvä kokonaisuus. Tunnemaalaaminen on harvinaisen yksinkertaista, ja sen
toimintamekanismi on automaattinen: kun rauhoittuu katsomaan omaa työtään, se
näyttäytyy erilaisena kuin maalaamistilanteessa. Usein maalaaja pystyy heti
kertomaan, mitä kuvassa tapahtuu. Joskus kuva ei aukea sitten millään, ei vain
löydä mitään tilannetta, aihetta tai edes tunnetta väreille ja muodoille.
Tällöin oivallus on vasta tulossa, se saattaa saada jäsentyä ajatukseksi vasta
päivien päästä, seuraavalla TTT-käynnillä, joskus jopa unessa.
Edellä käsiteltiin
yksilömuotoista hoitoa, mutta itse asiassa TTT kehitettiin alunperin
ryhmämetodiksi. Ryhmätilanteessa tunteiden dynamiikka vahvistuu, koska jokainen
reagoi muiden tunnepuheeseen ja reaktioihin maalauksen aikana. Ryhmässä on myös
mahdollisuus työstää tehokkaammin juuri yhteisöön kuulumiseen liittyviä tunteita kuten ulkopuolisuutta, syyllisyyttä ja häpeää. Kun niistä pystyy
puhumaan muille, ja ne saa maalatuksi ja puretuksi toisten läsnäollessa, syntyy korjaava kokemus. Ryhmä
antaa jokaisen jäsenensä tuntea ja purkaa asiansa juuri sellaisina kuin ne ovat.
Hyväksyntä ja varmuus vahvistavat, eivätkä ikävät kokemukset tunnu enää yhtä raskailta.
TTT:ssä käytetään
maalien lisäksi myös hiiltä, liituja ja savea. Maalaaminen on kuitenkin ylivoimaisesti
yleisin menetelmä, sillä värit sisältävät enemmän informaatiota kuin
esimerkiksi hiili. Savimuovailu taas on syvästi sensorinen, rauhoittava tapa
työstää, se toimii samalla tavalla kuin lasten muovailuvaha. Hermostunut ja
stressaantunut asiakas rauhoittuu työstäessään savea jo tunnepuheen aikana.
Samoin savea voi käyttää, jos maalaus nostaa rajun tunnereaktion. Kun purkaessa
muovailee savimöykkyä, olo jäsentyy ja maadoittuu. Ei ihme että savea käytetään
paljon neurologisessa ja psykiatrisessa toimintaterapiassa.
Kuinka usein tai pitkään
TTT:ssä pitäisi käydä? Kun tunnetyöskentelyyn pääsee sisään, itsetuntemus
kasvaa, ja on helppo määritellä tuen tarve. Valtaosa prosessista tapahtuu joka
tapauksessa omassa kehossa, ja kotona voi avata tunteita tunneliikunnalla, kirjoittamalla,
piirtämällä tai maalaamalla ilman hoitokäyntejä. Joku käy säännöllisesti esimerkiksi
muutaman kerran vuodessa ikään kuin katsomassa, miten tunnepuolella kulloinkin
menee. Joku toinen hakeutuu TTT-hoitoon silloin, kun tuntee tarvitsevansa
ulkopuolista tukea jossain tietyssä ongelmassa. Elämän murroskohdissa kuten
avioeron, kuolemantapauksen, työttömäksi tai eläkkeelle jäämisen yhteydessä, parin kolmen käynnin jaksosta saattaa olla suuri apu siinä, ettei jämähdä ikäviin
tunteisiin ja esimerkiksi masennu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti